topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Sandigt och randigt mitt i stan

Helsingborgs historia är lång och spännande. Platsen där Helsingborg etablerades hade flera goda förutsättningar. Landborgen var en förträfflig plats för en befästning, som kom att bli en kunglig borg. Härifrån kunde Öresunds smalaste del bevakas, och överfarten mellan Skåne och Själland gick snabbt.
 
Helsingborg hade under medeltiden en av Nordens största kungliga borgar med en robust ringmur. Ett kraftigt runt torn, en kastal, byggdes av sandsten i mitten av 1100-talet.

Mitt i stan finns numera också en sandstrand(!) med palmer. Perfekt för en storstadsmänniska som jag....man behöver inte lämna asfalten för att njuta i solstolen!



Badhytter och sandstrand mitt i stan. Här testar jag en av solstolarna.



Riktigt skönt...att vara på reportageresa i Skåne kan ju vara riktigt avkopplande i bland...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback