topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Med staven i byrålådan

Vad har ceremonimästaren i byrålådan på kungliga slottet?

Rätt svar: Sin stav!

När han inte knackar i fiskbensparketten i Victoriasalen vid representationsmiddagarna finns ceremonistaven i en låda! Det har ceremonimästare Peter Forssman själv berättat för mig. Jag undrar bara hur den får plats i en byrå! Men enligt honom är den inte ihopfällbar och inte heller innehåller staven en dold värja....han skrattade lite när jag undrade om den inte var ihålig och rymde ett vasst föremål, som i spionfilmerna ni vet, där den hemlige agenten har en giftspruta i paraplyspetsen....Det skulle ju vara bra om någon av middagsgästerna plötsligt skulle uppföra sig illa mot konungen - då kunde ceremonimästaren glida fram och försvara värden med sin stav.

Vad är ceremonimästarstaven gjord av?

Det berättar jag i ett kommande nummer av Svensk Damtidning...köp den, läs den. 


Kommentarer
Postat av: Nellie

Är den tung månne?

2008-02-05 @ 09:40:10
Postat av: Åsa

Ceremonistaven är nog inte särskilt tung. Vad den väger vet jag inte, men den är gjord av Georg Haupt i träslaget ebenholtz och har spetsar i elfenben.

2008-02-05 @ 10:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback