topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Slottsherre söker fru

2007-08-14
 
"Bonde söker fru" blev succé på TV. I väntan på nästa omgång borde man sända "Slottsherre söker fru". Säkert finns det massor av giftassugna ungkarlar med ett tjusigt litet slott i bakfickan. Eller vad sägs om Gripenbergs slott här på bilden? Det är Sveriges största träslott, uppfört på 1600-talet i barock. Det ligger strax utanför Tranås, och här finns en lång, mörk yngling, som bara väntar på den rätta. Hur kan jag vara så säker på det, undrar ni kanske.
Jo, i vår jakt på att få en bra bild på den tyske prinsen och hans kvinna, passerade vi förbi den trägula byggnaden och fick då för oss att prinsen kanske övernattade där. I den kungliga sviten på Badhotellet i stan fanns han ju inte! (läs förra blogginlägget) Gripenbergs slott ligger nämligen ett stenkast ifrån prinsens småländska vänners hus, så tanken var inte helt tagen ur luften. Vi stannade bilen, och jag klev fram till järngrinden.
"Kan man bo över här?" frågade jag oskyldigt den unge mannen på gårdsplanen.
"Ja, men bara om du gifter dig med mig", skojade han.

Slottet visade sig vara privatägt av släkten Hermelin. Jag är säker på att det vimlar av slottsherrar över hela landet, villiga äktenskapskandidater, som bara väntar på att bli uppringda av ett produktionsbolag som vill sända serien "Slottsherrar söker fru". I Tranås finns i alla fall en snygging, som skulle få en hel drös beundrarbrev. Riktigt bra TV skulle det kunna bli, eller vad tror ni? 


image25

Gripenbergs slott är Sveriges största träslott


Foto: Patrik Österberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback