topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Kärleksglöd på dansgolvet

I efterdyningarna av årets Nobelbankett kan jag konstatera att de som verkade ha mest roligt under aftonen var litteraturparet Horace Engdahl och Ebba Witt-Brattström. Några dagar innan det var dags för kungligheterna , Nobelpristagarna och gästerna att svepa in i Blå Hallens rymliga sal i Stadshuset, pratade jag med feministen och litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström. Som hustru till Svenska Akademieledamoten Horace Engdahl blir hon givetvis inbjuden till festen och nu firade hon tioårsjubileum. Men av det hon berättade för mig, framgick det knappast att hon var överväldigad, utan snarare verkade hon tycka att Nobelfesten är trist.
"Stämningen är väldigt god. Men Nobelfesten är roligare att se på TV, då serveras man mer variation med intervjuer och intressant information. I början är det ganska kallt i Blå salen och maten är ofta ljummen. Jag kallar Nobel för den kvinnliga maschokistdagen, då det fortfarande är mest män som får pris. Mina bordherrar brukar alltid avsluta sittningen med att säga till mig: Tänk att vi hade så trevligt, det hade jag aldrig trott? ? en motsägelsefull komplimang!"

Men med facit i hand visar det sig att ingen annan njöt av mat, bordssällskap och dans såsom Ebba. Nobelledamoten Jacob Wallenberg och hon hade ett muntert och stundtals initierat samtal vid middagen. Och när dansen började lyste kärleksglöden mellan Witt-Brattström och äkta maken Horace. Så tråkig var väl inte Nobelfesten Ebba? Snarare helt uuuunderbaaaar....trots att Nobelpristagaren i litteratur, Doris Lessing, inte kunde närvara.

image172

Foto:
Ibl/Charles Hammarsten

Kommentarer
Postat av: Felix

Hahahaha!
Kul att du skriver ett helt otippat inlägg om Horace och Ebba istället för alla kungligheter på Nobelfesten.

2007-12-12 @ 13:16:30
Postat av: Nellie

Tycker det är kul att du skriver om de andra som var där också och inte bara kungligheterna. Men just Horace är inte så kul. Horrible Horace.

2007-12-12 @ 19:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback