topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Victorias anor räcker åt Daniel också


Är tillbaka på redaktionen igen efter att ha kämpat emot höst-hostbacillerna som hoppat på mig. Sven Johansson från Jönköping piggar upp mig med sin kommentar på mitt förra inlägg "Daniel lider i det tysta". Roligt att höra alla åsikter i ämnet kungligt bröllop.

Så här säger Sven:

Problemet är kanske inte riktigt som det framställs i media. Om det nu är så att kronprinsessan och Daniel W vill gifta sig med varandra, vilket vi inte vet, och om de frågat kungen, vilket vi inte heller vet i så fall, så är det nog inte kungen som tycker att Daniel inte är "fin nog". Kungen anser säkert inte att "blått blod" är finare än "vanligt" men många har argumenterat att ett giftermål skulle hota monarkin-kanske mest folk som i själva verket är republikaner
och i själva verket vill hindra eller uppskjuta ett bröllop av den anledningen. Kungen har kanske blivit
lurad. Ett tag var det ju så mycket artiklar och uttalanden från statsvetare o andra.
Men som jag skrev i en annan kommentar: OM Kronprinsessan gifter sig med Daniel har hon ju ändå själv massor av anor från olika svenska kungahus, inte bara Bernadotter, utan också Vasar, Folkungar, Holstein Gottorpare, Pfalzare, Ynglingaätten, Sverkerska ätten, Eriksätten...
Flertalet av Bernadottekungarnas fruar har haft anor i äldre svenska kungahus så Victorias traditionella historiska anknytning till Sveriges tron är stark.

Kommentarer
Postat av: Midnattsol

Bra skrivet Sven!

2008-09-17 @ 12:54:31
Postat av: Royalist

Viktoria bör inte gifta sig med Daniel W. Vill hon det, bör hon abdikera till Carl Fillips förmån. Det var eländigt att Sossarna "skaffande" det så kallande jämställshetslag! Vi royalister vill ha någon som står lite över det vanliga. Annars kommer den kungliga familjen att vara en vanlig familje Svensson. Dessutom, Daniel är alldeles för "simpell" för en blivande drottning. H.M. och regeringen bör inte ge deras medgivande för detta giftemål. Det blir början till slutet för den svenska Monarkin. Dessutom bör kronprinsessan att sätta Riket och folket, framför sina egna känslor.Med det vill jag säga att Kronprinsessan borde hitta en mer lämplig livspartner. Kanske inte av kunlig börd, men en mer passande av sin egen krets.

2008-09-17 @ 17:31:09
Postat av: Anita

Hjälp. Det var ord och inga visor från Royalist.

Vad spelar det för roll om kungafamiljen blir mer Svenssonlik? Dom är ju faktiskt också bara människor, med exakt samma kromosomsammansättning som vi andra har. Och RÖTT blod. För mig finns ingen hög eller låg, bättre eller sämre. Alla är lika värda.

Det enda viktiga är att dom sköter sitt jobb så vi blir nöjda. Annars kommer dom ju inte att få vara kvar. Samma gäller alla människor i arbetslivet. Man får sparken om man inte klarar sitt jobb.

2008-09-17 @ 20:31:44
Postat av: Sven Johansson

Till Royalist: Tala för dig själv. Jag är också rojalist men betydligt mer oroad över att Vickan inte ännu förlovat sig. Nu skall hon visserligen själv få välja make eller om hon nu skulle föredra att vara ogift i fortsättningen får hon ju välja det , men svenska kungaparet är det enda kungapar jag känner til i sin ålder i Europa som

inte har barnbarn.Perosnligen tror ajg det finns en chans att monarkin överlever ett giftermål med Daniel W om saker sköts på rätt sätt. Se på Norges o Danmarks tronföljare, liksom Spaniens. Norske kungen, svenske kungen och danska drottningen är också icke kungligt gifta.



Till Anita: I detta är jag nog närmare dig än royalist



Dock: Om Vickan o Daniel inte vill gifta sig och om Vickan tex vill gifta sig med en kunglig person så är det OK för mig.

2008-09-22 @ 20:01:10
Postat av: Sven Johansson

Till Åsa: Tack för de orden.



Mer(spännande?) information



Den av Victorias anmödrar som haft mest svenskt kungligt blod var väl Victoria av Baden(gift med Gustav V). Hon är ju också intressant till exempel så till vida att hon utgör försoningen mellan huset Bernadotte och det gustavianska kungahuset. Hon var ju dottersons dotter till den avsatte landsförvisade Gustav IV Adolf. Genom henne är Victoria tex sondotters sondotters sonsons sondotter till Gustav III.



Det var efter giftermålet mellan Gustav och Victoria som de jordiska kvarlevorna av Gustav IV Adolf fördes hem till Sverige och placerades i Riddarholmskyrkan i det undre Gustavianska gravkoret där också Gustgav III och Sofia Magdalena begravts.



Den gamle republikanen Carl XIV Johan (Bernadotte) var glad att hans svärdotter Josefina hade anor i såväl huset Vasa som Ynglingaätten och då är vi nere på vikingatiden. Samtliga följande fruar till Bernadottekungar utom möjligen Silvia har haft anor i äldre svenska kungahus.



Antalet härstamningsvägar till Gustav Vasa är för Vickan ca 90 stycken. Å andra sidan härstammar näsgtan alla europeiska kungligheter från honom.

Han hade 10 eller 11 barn och är en av de stora ättefäderna bland europas kungliga.



Bland andra prominenta anfäder till Vickan finns Birger Jarl (Stockholms grundläggare) och Christian IV (dansk kung och skånska Kristianstads grundlägggare), Karl IX (det första Göteborgs grundläggare), Erik Segersäll, Olof Skötkonung(Sveriges förste kristne kung) osv.



I Danmark talas om det 1000 åriga kungahuset men räknar man härstamningar via kvinnor också så har Sverige ett kungahus med lika gamla historiska rötter o kan "ta upp tävlingen". Det är ju just detta med den historiska kontinuiteten -att kungahuset är bokstavligen levande historia i nuet-som är en av de charmiga sakerna med monarkin.



Jag är inte så orolig för att kungahbuset blir för icke kungligt med en daniel W.

2008-09-22 @ 20:17:19
Postat av: Sven Johansson

Till Midnattssol: Tack för de orden! Alltid trevligt med positiva ord.

2008-09-22 @ 20:57:36
Postat av: Åsa

Tack Sven! Vill du komma och arbeta med mig på Svensk Damtidning? Vilken resurs.

2008-09-22 @ 21:43:17
Postat av: Sven Johansson

Hej Åsa!



Om du verkligen menar allvar och vill ha antingen

kontinuerlig hjälp med något eller tillfälliga insatser så står jag faktiskt till förfofgande.

Jag skulle GÄRNA hjälpa till.

Jag är till min utbildning civilingenjör och även gymnasielärare och arbetar som det just nu.Jag är lite amatörhistoriker. E-postadressen har du

och mitt telefonnummer är 036/308526 och min adress Älgstigen 14 B, 553 39 Jönköping



Bland mina andra "meriter" kan nämnas Idol 2008,

ett ganska tufft projekt för en 44-åring.

Jag har skrivit många debattinlägg och även artiklar i olika ämnen på nätet,och engagerat mig i en del idella frågor-bla stått relativt ofta o samlat in pengar för Lutherhjälpen tex i kampanjen

Utrota Hungern. Ett av mina andra projekt är att

räda den allt mer hotade(?) svenska monarkin, men jag är inte okritisk till allt kungen gör. Han gör i det mesta ett bra jobb tycker jag men jag delar inte alla hans åsikter tex.



I övrigt är ajg en person galen i melodiös Euro-disco/Italo-disco från 80-talet.



Mvh Sven

2008-09-23 @ 19:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback