topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Kungen pratar mat


Foto: Mediabild.nu

Vår kung är mycket intresserad av vällagad mat. Helst ska den vara hälsosam. Feta såser är inget för honom och råvarorna ska vara av högsta klass när gäster bjuds till kungamiddag.

När jag träffade Kungen vid årets älgjakt i Bergslagen frågade jag om det möjligen blir älgfilé som serveras vid årets Nobelmiddag.

Carl XI Gustaf svarade att det enligt tradition brukar bli rådjur till huvudrätt.  Jag talade i går med Operakällarens restaurantchef Armen ( han heter faktiskt så...och efternamnet var så svårt att stava så jag nöjer mig med förnamnet)
Han är supertrevlig och berättade glatt om allt som händer bakom kulisserna när det vankas middag på slottet.

Troligtvis är det sant som kungen säger. Nobelpristagarna får avnjuta rådjurssadel när de bjuds till Kungliga slottet på middag.

Älgsfilé blev det däremot vid Nobelmiddagen i Stadshuset 1989. Men inte utan problem. Enorma mängder älg skjuts av under höstens jakter runt landet. Men det visade sig att älgfilé inte var någon stor produkt i grossistleden, det mesta stannar i jägarnas egna frysboxar. I sista stund fick man tag på älgkött så att det räckte till alla gäster vid banketten.

Jag kan tänka mig vilken kalabalik som måste ha utspelat sig i köket när det visade sig att råvaror fattades till huvudrätten.

Nu ska jag själv älga i väg hem, så vi hörs i morgon

Hej så länge!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Det är mycket gott med Rådjursfile och även älg vi åt detta den 30/11 med kantareller och rönnbärsgele det var smaskens.

2008-12-08 @ 10:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback