topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Storhertig Henri visar vad skåpet ska stå



Men risk för att låta som en gammal faster utropar jag nu "Vad stor han har blivit". Jag syftar förstås på Luxemburgs tronföljare Guillaume som är äldst i syskonskaran på fem. Det är han som en dag tar över äpplet och spiran i skatteparadiset mitt i Europa. Pappa, Storhertig Henri, är filaterist och verkar vara en hyvens kille. Han har inte gjort en enda skandal genom åren (förutom när han äktade en kubansk bankirdotter - men det blev ju bra till slut) utan har producerat en mängd barn, vilket uppskattas enormt i lilleputtlandet. Henri har varit en aning oroad över att befolkningsmängden sjunker i landet. Vi får hoppas att andra tar efter hans storfamiljs-idyll och föder barn på löpande band så att den lilla miniatyr-nationen inte avfolkas alldeles.

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jag är kanske lite dum men vad är FILATERIST,? jag vet mycket väl vad filatelist=frimärkssamlare är.

2009-02-03 @ 18:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback