topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Flott slott

Hej alla glada semesterfirare...och alla ni andra! Solen skiner, vattnet glittrar men visst kunde temperaturen öka en aning så att badsuget sätter in. Jag njuter av den kungliga staden Strängnäs med sin pampiga domkyrka som sträcker upp sin röda tegelhals långt upp i skyn. Utsikten där jag nu befinner mig bjuder även på en faluröd väderkvarn, segelbåtar som stilla guppar förbi och ett myller av sommarturister som mumsar crepes under vita krogparasoller vid strandpromenaden. Sörmland är slottstätt. Frågan är om det finns så många vackra slott så nära varandra någon annanstans. Mitt i Mälardalen ligger ett tjugotal slott inom 15 mil, från Stockholm i öster till Strömsholm i väster. Mitt favoritslott är Gripsholms slott i Mariefred, som har en intressant historia och även används av vårt kungapar i modern tid. När kungaparet firade silverbröllop för ett par år sen, bjöd de in alla kungliga släktingar till maskerad i Gripsholms slott. Jag minns att det var helt sagolikt. Victoria och Madeleine bar medeltida dräkter och kungen var festfin i plymförsedd hatt där han stod på vindbryggan och välkomnade sina gäster.

Mitt tips! Åk till Gripsholms slott och ta en titt på kanonerna, fängelsehålorna, prakten i salarna.
I slottet finns Nationalmuseums imponerande porträttsamling och dessutom huserar här ett lejon på andra våningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback