topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Träffade kungen i förbifarten

Brummande motorer och snabba bilar är kungens melodi. För en vecka sedan tittade han på sin son, som tävlade med sin Porsche i Karlskoga. Och nu i söndags kom kung Carl Gustaf glidande i sin mörkblå Ferrari till Anderstorp i Skåne. I strålande solsken uppmärksammades bortgångne formel 1-föraren Ronnie Peterson, när The Ronnie Peterson historic grand prix genomfördes under helgen på Anderstorp Raceway. Det har gått 30 år sedan Ronnie Peterson förolyckades efter de skador han ådrog sig i samband med Formel 1-tävlingen på Monza i Italien 1978. För att hedra hans minne fanns närmare 15 formelbilar från 70-talet på plats i Anderstorp och deltog i Tävlingarna. Stjärnan Stefan "Lill-lövis" Johansson fanns på plats och vann såväl kvalet som de två efterföljande tävlingarna.

Jag har fått en rykande kunglig rapport från Peter Hylén, som glatt berättade att han träffat kungen och tagit fina bilder på vår regent från Anderstorp. En ny hovfotograf är född? Har fått äran att visa några av hans foton på kungen här på min blogg. Peter har väntat länge för att se Ronnies Lotus 79:a igen. Och nu, efter 30 år, var det äntligen dags.
Hylén var bara fem år då hans stora idol offrade livet på racerbanan.
"Jag glömmer aldrig när jag satt med mina föräldrar i TV-soffan hemma i Malmö och såg Ronnie krascha. Efter hans död var det slut med Formel 1 för svensk del. "

Peter Hylén berättade för mig att kungen var på ett härligt humör och var avslappnad där han stod i depån. Det tog bara tre sekunder, sedan var det fullt med folk kring vår monark. Alla ville få en närbild av "The King".
"Kungen och hans familj gör mycket för Sverige", avslutar Peter Hylén. Och jag håller förstås med.


Foto: Peter Hylén

Här pratar Carl XVI Gustaf med Ronnie Petersons dotter Nina.


Foto: Peter Hylén

Kungen hedrade minnet av Ronnie Peterson i söndags


Foto: Peter Hylén

Kung Carl Gustaf och racerstjärnan Lill-lövis Johansson



Här ser vi fotografen själv, trevlige skåningen Peter Hylén, med sin söta dotter Tindra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback