topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Äkta kärlek segrar

Snart är det möjligt att kommentera min blogg igen. Det har tydligen varit tekniskt fel under en tid och jag hoppas att det snart blir åtgärdat. I stället får jag många mail och jag tänkte svara på ett här.

LL skrev:
Hej!
Jag skulle vilja att du utvecklar varför Hakon behövde sin djärvhet för att våga fria till Mette-Marit?

(se kungliga inne-och utelistan)

Hej LL!

Tack för Ditt meddelande.
Kronprins Haakon friade till Mette-Marit. Jag anser att det var djärvt. Haakon skakade om kungariket Norge rejält, när han bestämde sig för att gifta sig med en ensamstående kvinna, som tagit droger i sin ungdom. Haakon har gått på dagis och i vanliga skolor, så visst har han träffat många människor utanför sin kungliga krets. Adeln är avskaffad i Norge, så det var kanske ingen överraskning att kronprinsen skulle gifta sig med en flicka av folket. Men modigt var det att välja Mette-Marit, som inte fullt passade in i mallen för en blivande drottning. Folkstormen som följde är ett tecken på att Mette-Marit inte var helt populär som ny kunglig medlem av familjen på slottet. Nog var det vågat att kronprinsen följde sitt hjärta och inte vek en tum från sina känslor, trots att opinionen rasade och stödet för monarki i Norge drastiskt skönk.


Men jag vill naturligtvis säga att jag tycker att Mette-Marit är en förebild. Hon har aldrig hymlat med något utan varit ärlig. Sonen Marius har alltid gått först och det var rörande att se honom stå på slottsbalkongen och glatt vinka när mamma gifte sig med landets kronprins. I dag gör Mette-Marit ett jättebra arbete som kronprinsessa av Norge. Jag var på plats i Oslo när Haakon och Mette-Marit skred till altaret. Det var fantastiskt att se hur de verkligen älskar varandra. Äkta kärlek segrar alltid till slut!

Bästa Hälsningar
Åsa Bönnelyche





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback