topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Mitt möte med en prinsessa

image217

Missa inte filmen på vår websida där jag berättar om mötet med Märtha Louise:

http://82.115.132.100/Sites/SvDam/Default____16308.aspx?Group=48111&Movie=48114

I veckans nummer av Svensk Damtidning skriver jag om mitt möte med prinsessan Märtha Louise av Norge. Hon är en kvinna med glimten i ögat och är lika glad som hon ser ut, trots att hon på senare tid har upprört sina landsmän. Lite av en rebellprinsessa kan man kanske kalla henne. Det blev ett himla liv kring hennes änglaskola. Dessutom reagerade många när hon sa sig kunna tala med hästar! Gått sin egen väg har hon alltid gjort. Om Norge redan 1971 haft kvinnlig tronföljd skulle det vara Märtha Louise som en dag tog över tronen efter kung Harald. Hon föddes först, men medan lillebror både fick spiran och kronan som kronprins fick Märtha bita i det sura äpplet. Hon missade chansen att en dag bli drottning. Men för henne är det skönt att slippa. Hon har även tyckt att prinsessrollen varit en börda.
Hur många prinsessor har sommarpratat i radio? Märtha Louise gjorde det förrförra sommaren i Sveriges p1. Då berättade hon om sin skräck att träffa människor och att konversera med nya ansikten.
"Jag trodde att folk förväntade sig så mycket av mig som prinsessa. Att jag måste säga så vettiga saker..."
Själv klättrade hon som liten i träd och berättade för mig att hon var en vild pojkflicka som yngre. Prinsessan och jag är nästan jämngamla. Det var roligt att träffa en sådan intressant personlighet som verkligen betonade sin vanlighet.
"Jag är som vilken småbarnsmamma är mest", intygade hon och log sitt glada leende.
Läs mer i veckan Svensk Damtidning!

Kommentarer
Postat av: Nellie

Vilken jättefin bild på er båda! Märtha Louise är verkligen härlig och spontan på många sätt. Tycker filmen ni hade med henne på hemsidan där hon berättade sagor var helt underbar! :=D

2008-01-24 @ 22:13:20
Postat av: Nellie

Såg förresten just TV-inslaget du gjorde om Märtha Louise! Vilken cool kopp du fick! :=D

2008-01-25 @ 11:07:37
Postat av: Åsa

Tack för snälla ord!

Ja, koppen är säkert mycket användbar, men tyvärr har jag inte än lyckats lyda Ari Behn, som var mycket noga med att jag så fort jag kom hem skulle stoppa in den i ugnen för bränning. Annars kunde texten som han skrivit suddas bort. 120 grader var det visst. Vid tillfälle ska jag göra det, dricka en kopp te och tänka på mötet med Märtha Louise och Ari Behn....

2008-01-28 @ 16:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback