topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Djursholmstjejen som blev kunglig hovleverantör

image363 image364
Foto: Charles Hammarsten

Jag träffade för en tid sedan konstnären och scenografen Catrine Näsmark. Läkardottern från Djursholm har nu utställningen "Leve Konungen" på Ulfsunda slott. Det är inte så många 37-åriga konstnärer som kan kalla sig kunglig hovleverentör?. Det kan Catrine. Kungen och drottningen har själva kontaktat henne och beställt var sin tavla, som nu hänger för allmän beskådan i Jubileumsrummet på Stockholms slott tillsammans med klassikerna Carl Larsson och Bruno Liljefors. Först köpte kungen ett porträtt av drottning Silvia, som hon fick i födelsedagspresent. Inte långt därefter kontaktade hovet Catrine igen. Nu var det drottningen som önskade ett porträtt av sin man. Silvia hade valt ut ett par bilder på kungen som underlag för tavlan. Catrine målar alltid efter ett foto och i akryl. Numera använder hon även textilier i sina verk, oftast bitar från gamla klädesplagg hon hittat på loppmarknader.
"Jag vill alltid att mina kunder ska titta på den beställda tavlan för att godkänna resultatet. När drottningen personligen kom på besök i ateljén, kändes det lite extra pirrigt. Hon var vetgirig och ställde många frågor. Det var ett roligt möte!"
Drottning Silvia kom med sin hovdam och tre andra personer till Catrines dåvarande källarlokal i Hammarbyhöjden.
"När jag förstod att drottningen var i antågande, tog jag snabbt fram sopborsten och försökte städa undan det värsta skräpet," säger Catrine.

Läs mer om Catrine Näsmark i Svensk Damtidning nr 19!

Kommentarer
Postat av: Liv

Jag var på Ulfsunda Slott och tittade på Catrine Näsmarks utställning "Länge Leve Konungen!" och den var underbar!
Tavlorna om kungar och drottningar passar utmärkt i Ulfsunda Slotts miljö från 1600-talet. Jag kan varmt rekommendera att besöka utställningen och slottet!

2008-05-05 @ 16:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback