topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Victoria och valnötsträdet i Visby

2007-07-30
 
I går tog jag planet hem från Gotland. Där gjorde jag ett antal intervjuer och träffade bl.a. några av öns kungligheter: Landshövding Marianne Samuelsson och Kung-Keno, alias Tommy Wahlgren samt sångprinsessorna Ainbusk singers. Marianne Samuelsson visade det vackra residenset, där hon nu bor och arbetar. I den lummiga parken intill växer ett stort valnötsträd. Det är första gången jag sett ett sånt träd, det var som julafton mitt i sommaren. Jag har faktiskt aldrig tidigare tänkt på hur valnötter växer, så nu har jag lärt mig nå´t nytt. Men bäst som jag stod där fick jag en nöt i huvudet, vilket fotografen som var med tyckte var väldigt roligt.
-Ett nytt sätt att knäcka nötter på, menade han.

Landshövdingen Marianne berättade att även kronprinsessan Victoria blivit betagen av det vackra trädet när hon nyligen var där (15 juni) och hälsade på samt nyinvigde Fornmuseet i Visby med den kända vikingaskatten. Undrar vad Säpo hade gjort om det rasat ned nötter på vår tronföljares hjässa? Jag kan intyga att det gör ganska ont!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback