topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Venedigprinsens krav

2007-11-28
 
Visst låter det som en saga? Prinsen av Venedig, som levt i landsflykt under hela sitt liv, kräver Italien på pengar. Men detta är dagens sanning. Prince Emanuele Filiberto di Savoia gav igår en intervju med nyhetsbyrån Reuters vid sitt skrivbord på kontoret i Rom. Som barnbarn till Italiens siste kung är han medveten om att han inte precis är megapopulär för sitt tilltag att stämma staten på pengar för efterkrigstidens behandling av familjen. Media porträtterar prinsen nu som en hjärtlös golddigger. Filiberto vill nämligen ha 260 miljoner euro, som skadestånd för familjens liv i exil under alla år. Men nu verkar prinsen mjukna och säger:
-En enda euro skulle kunna få mig och min familj att må bättre!
Han menar att det egentligen inte handlar om pengar, utan om att få en ursäkt av Italienska staten. 

image146

Prinsen av Venedig backar nu från sitt skadeståndskrav på 260 miljoner euro.

Kommentarer
Postat av: Midnattsol

Tycker faktiskt att han har rätt till alla pengar. Att leva i exil kan inte vara kul, och som kunglig och allt. Mer pengar åt de kungliga! Levde de inte största lyx, så vore de inte kungliga.. Jag kan iaf inte missunna honom pengar som jag själv inte skulle tacka nej till.. ;)

2007-11-29 @ 10:29:43
Postat av: Åsa Bönnelyche

Jag tycker också att han har rätt. Ingen bör nekas tillträde till sitt eget land, varken en prins, kung eller vanlig människa.

2007-11-29 @ 10:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback