topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Jag träffade Ari Behn

2007-09-03
 
Medan prinsessan Märtha Louise ger kurser i sin nyöppnade änglaskola, passade Ari Behn på att åka till Stockholm i veckan. Jag träffade honom på Formexmässan och fick en pratstund med prinsessmaken på tu man hand. Författarbohemen Ari har blivit designer och har nu formgivit kristallglas i 13 olika modeller och en servis med namnet "Peacock".

-Brusa med fjädrarna! Ta för dig! Duka som om varje dag vore en fest! Utropade Ari och gav mig en kaffekopp, som han signerade och skrev "Åsa, du är ett smycke" på. Kunde inte låta bli att känna mig en aning smickrad, trots att han säkerligen inte gör annat än att ge bort sitt eget porslin till höger och vänster. I alla fall var han supertrevlig och talade ur hjärtat om sitt liv. Herr Behn erkände glatt att han är lika fåfäng som motivet på servisen - en påfågel. Men på hemmaplan är han mer som en tupp i en hönsgård...han är ju ensam man i familjen med fru och två döttrar. Vi pratade om hur hans liv förändrades efter giftermålet med Norges prinsessa och hur han själv mejslade ut sin nya roll som ingift i kungafamiljen.

-Jag är gift med en prinsessa. Ingen annan kan forma den rollen - bara jag, inte sant?
Han verkar vis den där Ari Behn...Det är något för Daniel Westing att tänka på. Han har nu klätt sig i ny skrud för att passa in i Victorias värld. Men det gäller för Ockelbo-sonen att inte tappa bort sitt eget jag på vägen till slottet utan själv hitta en balans mellan att vara vanlig och "halvkunglig". Det är kanske något han kan träna upp på egna gymmet "Balance" i Stockholm, eller? 

image36

 Ari Behn har designat en röd, vacker vas som han visade för mig på Formexmässan i veckan.


Foto: Micke Engström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback