topp

Nytt om det kungliga Europa

AV ÅSA BÖNNELYCHE

Åsa Bönnelyche är reporter på Svensk Damtidning och skriver ofta om aktuella händelser i de europeiska kungahusen. Det handlar om bland andra de brittiska prinsarna William och Harry, danska kronprinsessan Mary och de andra europeiska prinsessorna.

Champagnefrukost på EG

2007-05-01
 
På Valborgsmässoafton är det helt ok att sätta på sig sin gulnande studentmössa. Jag grävde fram min längst bak i garderoben. Med mössan i hand sköljdes jag plötsligt över av en massa minnen. Vilken lycklig tid det var med champagnefrukostar i Tegnérlunden. Vi stod på trappan till Enskilda Gymnasiet och hurrade. Det var en fantastisk känsla att ta studenten men också ett vemodigt ögonblick för de flesta av oss elever. Nu skulle vi alla kastas ut i det som kallades framtiden. På egen hand skulle vi välja vår väg i livet. Några år efter min årskull stod kronprinsessan Victoria på samma trappa. Hon var väl medveten om hur hennes liv skulle gestaltas. Som tronföljare har hennes liv varit utstakat från den dag hon blev kronprinsessa. Frågan är vad som är roligast för en ung flicka som just tagit examen. Att ha hundra olika valmöjligheter framför sig på livets väg, eller att veta sitt öde redan från barnsben.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback